Extra paasgesprek: Jezus geeft zichzelf voor ons
Beginsituatie
Van de christelijke feestdagen ‘wringt’ Goede Vrijdag misschien nog wel het meest. Het sterven van Jezus aan een kruis roept vaak veel vragen op, ook bij jongeren. Waarom moest Hij sterven? Waarom op deze manier? En wat heb ik daarmee te maken, en mijn zonden en fouten?
- Er kan ook een andere vraag leven rond dit thema, namelijk: hoe weet ik nu dat Jezus ook stierf voor mij, zijn leven voor mij gaf? Jongeren weten meestal wel dat Jezus aan het kruis stierf voor onze zonden, maar soms is dat niet méér dan een weetje. Maar of dat ook persoonlijk voor hen geldt?
- Daarnaast zullen er jongeren zijn die het persoonlijk geloven en ervaren: Jezus geeft zichzelf voor mij. Maar die het vervolgens wel moeilijk vinden om dit uit te leggen aan anderen. Hoe doe je dat?
Bijbelgedeelte Lukas 23:33-43
Het Bijbelgedeelte dat in dit gesprek centraal staat is heel bekend. Tijdens dit gesprek willen we vooral inzoomen op de mensen rond het kruis en de vraag stellen: Op welke manier kijken zij naar Jezus?
Doelstelling
- Jongeren zijn zich opnieuw bewust van wat Jezus voor ons gedaan heeft aan het kruis en waarom het nodig was.
- Ze proberen woorden te vinden om ook aan anderen duidelijk te maken waarom je als christen niet zonder Jezus kunt leven.
Lied
Zie, hoe Jezus daar loopt in Jeruzalem (OTH 131).
Gebed
Vraag of God wil helpen om na te denken over het lijden en sterven van Jezus. Zodat we meer en meer mogen begrijpen en onder de indruk raken hoe groot Jezus’ liefde is voor ons mensen.
Verhalen delen: Make a difference!
Terugkijken naar het thema van het vorige gesprek: Vorige keer is gevraagd om na te denken op welke manier je beschikbaar kunt zijn voor anderen, hoe je het verschil kunt maken in je gewone dagelijkse leven. Bespreek met elkaar of het gelukt is en wat je gedaan hebt. Ook als je de opdracht niet hebt uitgevoerd, is het goed om terug te kijken waarom het niet lukte.
Vooruitkijken naar het thema van dit gesprek: Leg in het midden van de groep een kruis(je) neer. Geef iedereen even kort de tijd om na te denken (en op te schrijven) welke gedachte er bij hem/haar opkomt bij het zien van dit kruis. Vertel elkaar kort wat je bedacht en/of opgeschreven hebt, zonder er verder uitgebreid op in te gaan of over te discussiëren.
Introductievorm: Jezus, wat heb je met Hem?
Tieners denken na over de vraag hoe ze aan een ongelovige vriend zouden uitleggen wie Jezus voor hen is.
Benodigdheden
- Een groot vel wit papier met stift voor ieder groepje of een white-board en een stift als je deze vorm centraal doet.
- Voor iedere tiener de pagina uit het werkboekje.
Werkwijze
- Maak groepjes. Geef ieder groepje een vel papier en een stift.
- Zet in het midden van het witte vel papier of op het white-board de naam ‘JEZUS’. Schrijf daar omheen de volgende woorden: |Voorbeeld, Verlosser, Vriend, Redder, Profeet, Zaligmaker, Inspirerend figuur, Zoon van God, Koning, Leraar, Priester, Messias| .
- Leg de tieners de volgende vraag voor: Een ongelovige vriend vraagt aan jou wie Jezus voor je is. Wat heb jij met Hem? Welk(e) woord(en) zou jij gebruiken om hem dit uit te leggen? Laat tieners even kort over deze vraag nadenken en hoogstens twee woorden kiezen. Ga over de gekozen woorden met elkaar in gesprek.
- Welke keuzes zijn er gemaakt? Hoe kun je aan een nietgelovige uitleggen op een goede manier wie Jezus is? Welke ervaringen hebben tieners daar zelf mee? Vraag: welke twee woorden zou jij gebruiken om aan een ongelovige vriend of vriendin uit te leggen wie Jezus is?
Bijbelstudie
Tieners/jongeren ontdekken welke manieren van kijken naar Jezus in dit Bijbelgedeelte naar voren komen.
Benodigdheden
- Voor elke jongere een werkboek en een Bijbel.
Werkwijze
- Lees het Bijbelgedeelte met elkaar.
- Vraag of duidelijk is wat er staat. Geef antwoord op eventuele vragen die er kunnen zijn n.a.v. de tekst.
- Probeer vervolgens jongeren zich te laten inleven in de situatie rond het kruis. Daarvoor lezen ze nogmaals de tekst en verplaatsen zich in de mensen rond het kruis. Er staan heel wat: … Aan wie zouden ze een vraag willen stellen en welke vraag is dat? Kunnen ze ook een antwoord bedenken dat deze persoon waarschijnlijk gegeven zou kunnen hebben?
- Probeer tot slot de vraag en situatie iets persoonlijker bij jongeren binnen te laten komen door hen de vraag te stellen: Stel dat je er nu zelf bij geweest zou zijn, waar zou jij gestaan hebben, in wiens plek/positie/reactie rond het kruis herken je jezelf het meest?
In Beweging: Goede Vrijdag is voor mij…
Tieners gaan in hun eigen omgeving na wat de betekenis is van Goede Vrijdag.
Werkwijze
- Ga met tieners in gesprek over Goede Vrijdag. Binnenkort is het weer Goede Vrijdag / Pasen. Steeds meer mensen in onze omgeving weten niet meer wat die dagen betekenen. Waarschijnlijk zullen er ook mensen in de omgeving van de tieners zijn die dit moeilijk vinden. Ga daarom met elkaar in gesprek over deze ‘feestdag’. Zouden ze aan iemand durven vragen: weet je waar we aan denken met Goede Vrijdag? Ook kunnen ze de vraag stellen: Weet je ook waarom deze dag Goede Vrijdag genoemd wordt?
- Het zou mooi zijn als ze in het nadenken over deze vragen ook zelf iets proberen uit te leggen over deze dag. En wellicht ook wat het kruis voor hen persoonlijk betekent.
- Oefen zo’n gesprek over Goede Vrijdag als afsluiting van dit programma met elkaar. Denk daarbij ook aan de vragen die je mensen zou kunnen stellen. Moedig tieners aan dit gesprek de komende week/weken ook daadwerkelijk te voeren. Kom hier een volgende keer op terug.
Gebed
Dank God de Vader dat Hij zijn Zoon gaf voor ons. Dank dat Hij het mooiste wat hij had, aan ons gaf. Dank Jezus voor alles wat Hij voor ons gedaan heeft. Bid dat christenen en niet-christenen (steeds) meer onder de indruk komen van Goede Vrijdag. Bid om kracht en de juiste woorden als je aan anderen iets wilt vertellen over Jezus en waarom het zo belangrijk is om in Hem te geloven.